PLK ogranicza emisję CO2

Komunikaty

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do końca roku zamontują 15 nowych instalacji fotowoltaicznych. Panele na kolejowych budynkach m.in. w Kielcach, Włoszczowie, Siedlcach i Przemyślu pozwolą ograniczyć emisję CO2. To jedno z działań PLK na rzecz ograniczania oddziaływania kolei na środowisko i poprawy efektywności energetycznej kolei.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły montaż instalacji fotowoltaicznych, m.in. na nastawniach w Międzyrzecu Podlaskim i Siedlcach, budynku lokalnego centrum sterowania w Łukowie, a także budynkach we Włoszczowie Płn. i Kielcach. Do końca roku montaż paneli słonecznych zaplanowano także w Staszowie, Przemyślu, Przeworsku, Jaśle, Mostówce i Hajnówce. Szacowana roczna produkcja energii przez nowe instalacje PLK to ponad 190 MWh. To odpowiednik zapotrzebowania na energię elektryczną ponad 80 gospodarstw domowych. Takie działanie oznacza redukcję CO2 o ponad 136 ton rocznie.

Zwiększanie liczby źródeł energii odnawialnej i montaż paneli fotowoltaicznych, to jedno z działań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz ograniczania oddziaływania kolei na środowisko i poprawy efektywności energetycznej kolei. Również dzięki takim inwestycjom kolej jest coraz bardziej ekologicznym środkiem transportu powiedział Ireneusz Merchel prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

24 instalacje fotowoltaiczne wykorzystywane już przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyprodukowały w 2020 r. ok. 240 MWh. Wartość ta odpowiada zapotrzebowaniu na energię elektryczną dla ponad 100 gospodarstw domowych. Fotowoltaika ograniczyła emisję CO2 o ponad 170 ton. Panele fotowoltaiczne są zamontowane m.in. na budynkach nastawni w Lublinie, Rejowcu, Niedrzwicy, hali napraw w Białogardzie, na budynkach kolejowych w Koszalinie, Stargardzie, Chełmie i Szczecinie.

Kolej na efektywność energetyczną

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od kliku lat realizują działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej w wielu obszarach, m.in. na stacjach, peronach i przejazdach montowane jest energooszczędne oświetlenie LED. W ramach przedsięwzięcia „BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej” PLK i NCBR poszukują innowacyjnych rozwiązań m.in. w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Realizowany jest projekt wykorzystujący innowacyjną metodologię zabudowy paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych wzdłuż linii kolejowych. Kluczowym aspektem jest połączenie ekranu akustycznego z możliwością wytwarzania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego. Spółka przewiduje także rozpoczęcie prac koncepcyjnych związanych z wykorzystaniem w swojej działalności paneli wiatrowych.

Drukuj

Related Articles